تبلیغات
پایگاه اینترنتی طاها - بشنو از نی
بسم الله الرحمن الرحیم      به پایگاه اینترنتی گروه فرهنگی طاها خوش آمدید.                               اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
منوی كاربری


 نمایش فید RSS این سایت را صفحه خانگی خود كن ! به مدیر سایت ایمیل بزنید ! این سایت را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !
درباره ما

* دبیرستان پسرانه  شهید مطهری (ره)-واحد مشهد

*درباره دبیرستان

* تصاویری از دبیرستان

* فعالیت ها و برنامه ها

* معرفی شورای سایت

-----------------------------------

* پایگاه اینترنتی طاها

پایگاه اینترنتی طاها باستعانت خداوندمتعال ویاری حضرت ولی عصر(عج)درآذر ماه 1385تاسیس...(ادامه...)

نظرسنجی
به نظر شما از چه طریق می توان بصیرت دینی را بدست آورد؟





نتایج نظرسنجی های گذشته

حدیث ماه

کمال مومن

کمال مومن در سه چیز است:آشنا بودن به مسائل دین،صبر در مقابل شداید و برنامه ریزی دقیق در زندگی.امام جعفر صادق(ع) .(ادامه..)

محصولات فرهنگی

محصولات فرهنگی (نرم افزار-کلیپ و...)تولید شده توسط گروه فرهنگی طاها.

جدیدترین:

خورشید پنهان نسخه1

محصولات دیگر...

صفحات سایت


جزئیات سایت
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

این ماه :

ماه قبل :

كل بازدیدها :

تعداد نویسندگان :
تعداد صفحات :

كل مطالب :

امکانات سایت
-تغییر زبان:


-جستجوگر:


-خبرنامه:

شما می توانید با وارد كردن ایمیل خود در این قسمت از به روز شدن  سایت با خبر شوید .





جمعه 22 مرداد 1389
   بشنو از نی
مروری بر شرح دعای ابوحمزه ثمالی به قلم استاد صفایی حائری از کتاب "بشنو از نی" ایشان (1):

دعا سه گونه است:
 1. وسیله‏ اى هنگام شكستن وسیله‏ها و كلیدى پس از به كار گرفتن و از كار افتادن كلیدهاى دیگر.
 2وسیله‏اى همراه وسیله‏ها.
 3. در یك مرحله دیگر دعا وسیله نیست، مقدمه نیست. ...
دعا سه گونه است:
 1. وسیله‏ اى هنگام شكستن وسیله‏ها و كلیدى پس از به كار گرفتن و از كار افتادن كلیدهاى دیگر.
 آنها كه از تمام وسیله‏ ها و امكاناتشان استفاده كرده‏اند و در راه مانده‏اند، این‏ها كه به وسیله سازى معتقد شده‏اند و به نظام آفرینى پیوند خورده‏اند، این‏ها در یأسشان امید هست همان طور كه در امیدشان یأس. چون دیده‏اند كه چگونه امیدها و بت‏ها را مى‏شكنند و دیده‏اند كه چگونه در یأس‏ها و تنهایى‏ها یار مى‏سازند و امیدها مى‏آفرینند.
 و اینها بر همین اساس، به آنچه امید ندارند امیدوارترند. چون امیدها و بت‏ها1 قطعا شكسته مى‏شوند، اما آنچه بدان امیدى نیست، شاید بارى بیاورد. و این است كه مى‏گویند:
 كُنْ لِما لاتَرْجُوا أَرْجى، به آنچه امید ندارى امیدوارتر باش، فَانَّ موسى جاء مُقْتَبِساً وَ رَجَعَ نَبیّاً؛ چون موسى به امید آتش آمد و به آتش نرسید، اما پیامبر بازگشت.2
2وسیله‏اى همراه وسیله‏ها. آنها كه از آن تجربه‏ها و عبرت‏ها برخوردارند. آنها كه عقم و عجز و نازایى وسیله‏ها را دیده‏اند، دیگر حتى همراه تمام وسیله‏ها نمى‏گویند كه رسیدیم و بدون وسیله نمى‏گویند كه ماندیم. و این است كه با تمام وسیله‏ها و امكانات التهاب و اضطرابشان هست و این است كه دعا وسیله‏اى حتى در هنگام وجود وسیله‏هاست و امیدى حتى همراه امیدها.
 3. در یك مرحله دیگر دعا وسیله نیست، مقدمه نیست كه تو را به چیزى برساند، بل خودش هدف است، خودش عمل است، خودش مقصد است
 آنها كه مى‏خواهند در یك جمله، از فقر و ضعف و عجز خویش و از توجه و لطف و قرب و بخشش او حرفى بزنند، با یك جمله این همه را نشان بدهند، این‏ها دعا مى‏كنند تا نشان بدهند كه فقیرند و نشان بدهند كه غنى و سمیع و قریب و مجیبى هم هست. این‏ها با دعا فقط مى‏خواهند از این ربط و پیوند و از این وجود ربطى و وابسته نشانى بدهند و مى‏خواهند كه غنا و قرب و سمع و اجابت او را یك جا امضاء بنمایند.
 با این دید از دعا و در آن زمینه‏ى بحران و گرفتارى كه راه رفته‏ها به پیوندهایى نیاز دارند، مى‏توانیم به نمونه‏اى از دعا روى بیاوریم. و این نمونه دعایى است از ابوحمزه، از امام سجادعلیه‏السلام.
 راستى این دعا درس است، براى آنهایى كه به جز از خویشتن درس نمى‏گیرند و جز با زبان خود اصلاح نمى‏شوند و جز از خویش از كسى نمى‏پذیرند.
 آنها كه دیوارهاى غرور و كبر و حساسیت و بدبینى، وجودشان را گرفته و از بیرون به آنها راهى نیست. این‏ها مى‏توانند با دعا و با زبان خویش به خود بیاموزند.
با این دید، دعا درسى است كه باید آن را آموخت و سپس همراه نیازها و در لحظه‏هاى بحرانى با جمله‏ هایى از آن، زندگى كرد، همان طور كه قرآن را دو نوع قرائت مى‏كردیم. و اگر از این چنین دیدى در ما آمد، كه از دعا درس بگیریم، آنهم در لحظه‏هایى كه اسیر دیوارهاى كبر و غرور هستیم و یا در لحظه‏هایى كه در جایگاه و بلندى از پست‏ها و مقام‏ها نشسته‏ایم كه صداى پایینى‏ها به ما نمى‏رسد، همچون زمین‏هاى بلندى كه جز از باران آب نمى‏گیرند و قله‏هایى كه جز با ابرها دوست نمى‏شوند، اگر با چنین موضعى به دعا رو بیاوریم، ناچاریم كه پیش از بررسى نمونه‏ها، با زمینه‏هایى آشنا شویم و از روش‏هایى گفت‏وگو كنیم كه امكان بهره‏بردارى بیشتر فراهم شود. 

منبع : پایگاه اینترنتی مجتمع فرهنگی شاهدان
نویسنده:مرصاد ساعت 01:34 ق.ظ موضوع :‌ معارف-اخلاقی واعتقادی , طاها-كتابخانه ومقالات ,

لینك ثابت | نظرات ()