تبلیغات
پایگاه اینترنتی طاها - راههاى مقابله با تهاجم فرهنگى
بسم الله الرحمن الرحیم      به پایگاه اینترنتی گروه فرهنگی طاها خوش آمدید.                               اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
منوی كاربری


 نمایش فید RSS این سایت را صفحه خانگی خود كن ! به مدیر سایت ایمیل بزنید ! این سایت را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !
درباره ما

* دبیرستان پسرانه  شهید مطهری (ره)-واحد مشهد

*درباره دبیرستان

* تصاویری از دبیرستان

* فعالیت ها و برنامه ها

* معرفی شورای سایت

-----------------------------------

* پایگاه اینترنتی طاها

پایگاه اینترنتی طاها باستعانت خداوندمتعال ویاری حضرت ولی عصر(عج)درآذر ماه 1385تاسیس...(ادامه...)

نظرسنجی
به نظر شما از چه طریق می توان بصیرت دینی را بدست آورد؟





نتایج نظرسنجی های گذشته

حدیث ماه

کمال مومن

کمال مومن در سه چیز است:آشنا بودن به مسائل دین،صبر در مقابل شداید و برنامه ریزی دقیق در زندگی.امام جعفر صادق(ع) .(ادامه..)

محصولات فرهنگی

محصولات فرهنگی (نرم افزار-کلیپ و...)تولید شده توسط گروه فرهنگی طاها.

جدیدترین:

خورشید پنهان نسخه1

محصولات دیگر...

صفحات سایت


جزئیات سایت
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

این ماه :

ماه قبل :

كل بازدیدها :

تعداد نویسندگان :
تعداد صفحات :

كل مطالب :

امکانات سایت
-تغییر زبان:


-جستجوگر:


-خبرنامه:

شما می توانید با وارد كردن ایمیل خود در این قسمت از به روز شدن  سایت با خبر شوید .





جمعه 1 بهمن 1389
   راههاى مقابله با تهاجم فرهنگى

راههاى مقابله با تهاجم فرهنگى

 


با كنكاشى فشرده در زمینه ها، ابزار و شیوه هاى یورش فرهنگى راههاى رویارویى با آن آشكار مى شود، ولى بر شمردن مؤ ثرترین آنها مى تواند چونان تذكارى مؤ منان را سودمند افتد و ایشان را در این نبرد مقدس یارى دهد. بر این اساس ، مهمترین این راهها از نظر ثمر دهى و كارآیى به قرار زیر است :

1-شناخت فرهنگ و اهداف دشمن در تهاجم فرهنگى

بى تردید شناسایى دشمن و برآورد اهداف ، توان و تفكر وى ، از الفباى مبارزه به شمار مى آید، كه پیش از برداشتن نخستین گام باید بدان پرداخته شود. براى رویارویى با یورش فرهنگى نیز باید فرهنگ دشمن و ویژگیهاى آن مورد بررسى دقیق قرار گیرد.
چنین تحقیق وسیع و همه جانبه اى ، اندیشمندان را در شناخت درست رد پاى انحراف یارى مى دهد از سوى دیگر، اهداف دشمن ، ابزار و شیوه هاى وى نیز باید در این یورش شناسایى شود. آگاهى از ابزار و شیوه هاى مورد استفاده یورشگران مى تواند مسؤ ولان و رزمندگان جبهه فرهنگى را در خلع سلاح مهاجمان كمك كند و نقشه هاى آنان را خنثى سازد. آشنایى با هدفهاى تهاجم دشمن نیز بسیار ارزنده و حایز اهمیت است . زیرا در سایه شناسایى اهداف و مقابله اصولى با آن مى توان از آسیب پذیرى اقشار مختلف جامعه در برابر توطئه دشمن جلوگیرى كرد.
از این رو سزاوار است چشمهاى بیدار و جستجو گرى وجود داشته باشد تا ضمن شناسایى اهداف ، ابزارها و شیوه هاى مورد استفاده دشمن در این زمینه ، هر گونه تغییر روشى را نیز براى مردم و مسؤ ولان یاد آور شود.

2– تقویت بینش دینى و سیاسى

یقین به حقایق با عظمتى چون آفریدگار جهان ، پیامبران الهى و رستاخیز نوعى تعهد در انسان پدید مى آورد و میزان مصونیت او را در برابر یورش ‍ فرهنگى بیگانگان افزایش مى دهد. به عبارت دیگر، تقویت باورهاى دینى و پى ریزى بینشى درست در زمینه مذهب و سیاست مى تواند چون سنگرى نفوذناپذیر مردم را در برابر بمباران فرهنگى دشمن محافظت نماید و سودجویان غرب را ناكام و ناامید سازد. بى تردید، چنین ایمانى جامعه را به جهت گیرى صحیح رفتارى رهنمون مى شود و از كژ روى و ناهنجاریها باز مى دارد. قرآن كریم در این باره مى فرماید:
… یهدیهم ربهم بایمانهم … (1)
پروردگارشان به سبب ایمانشان هدایتشان مى كند.
نگاهى به سرنوشت اندیشمندانى كه سالها در اروپا و امریكا به كسب دانش ‍ و تخصص پرداخته و پاى بندى خود را به اصول اعتقادى و مبانى فكرى اصیل خود همچنان حفظ كرده و پس از بازگشت به میهن اسلامى نیز مردم را به پیروى از آن فرا خواندند بخوبى روشنگر این حقیقت است كه ایمان درست و اعتقاد راسخ به اصول دین ، انسان را در برابر امواج فساد غرب مقاوم مى سازد. بر این اساس ، دستگاههاى مذهبى چون حوزه هاى علوم دینى رسالتى سخت عظیم را بر عهده دارند. و باید پرداختن به اصول دین و تقویت باورهاى مردم را بیش از همیشه مورد توجه قرار دهند.

البته در كنار پرورش نهال ایمان در دلهاى مردم ، آگاه ساختن آنان به مسائل سیاسى روز و تبیین هدف شوم دشمن در یورش فرهنگى نیز ضرورى است . احمد هوبر روزنامه نگار مسلمان سوئیسى در این باره مى گوید:
اولین كار آن است كه شما در رسانه هاى گروهى ایران ، رادیو، تلویزیون و مطبوعات ، آنچه را كه درباره انحطاط این فرهنگ تجارى مى دانید، به گوش ‍ جوانان برسانید و ثابت كنید كه این فرهنگ دروغین یا یك مد جدید لباس ، هیچ ارتباطى به شیوه جدید زندگى ندارد؛ بلكه تمام آن از پول و سیاست سرچشمه مى گیرد و در حقیقت جنگى است علیه اسلام . وظیفه دوم كه باید انجام دهید – و این كار سفارتخانه هاى ایران در خارج از كشور است – آن است كه شما باید صحنه – فرهنگى – را در اروپا و امریكا بدقت زیر نظر داشته باشید و تماسهایى نیز با مسلمانان این كشورها برقرار كنید تا اطلاعات لازم را در مورد تحولات فرهنگ غربى به شما رله كنند. به عنوان مثال هم اكنون علیه این آلودگى وارداتى از امریكا در سراسر دنیا مفسده ایجاد كرده ، نهضتى در میان جوانان و در همه جا، در امریكا، در انگلستان ، فرانسه و آلمان ، سوئیس و غیره در حركت است كه این فرهنگ تجاربى امریكایى را نفى و رد مى كند. این امر بسیار مهمى است براى دولت ایران كه به جوانان و نسل جوان خود نشان دهد كه علیه این فرهنگ فساد انگیز امریكایى حتى در اروپا، جوانان به پا خاسته اند و اینك در امریكا و كشورهاى اروپایى فیلمها و مقالات گوناگونى در مطبوعات و برنامه هاى رادیویى علیه این موج فساد انگیز تبلیغاتى – فرهنگى تهیه شده است . سفارتخانه هاى ایران در دنیاى غرب راجع به این فعالیتها مطلع هستند و مى توانند اطلاعات مربوط به آن را جمع آورى كنند و جمع آورى آن نیز كار مشكلى نیست و بعد مى توانید آن را براى مبارزه با این تاءثیرات و تحولات در ایران به كار گیرید. (2)

مردم باید بدانند كه دشمن با یورش فرهنگى مى خواهد هسته مقاومت درونى ملت ها و انسانها را با امواج تبلیغات ضد فرهنگى خود منهدم سازد قبل از آنكه بخواهد دروازه را با نیروى نظامى بگشاید و اشغالگرانه وارد شهر شود، به تجربه دریافته است كه مى تواند با زحمت كمتر، ابتدا از دروازه دلها و اندیشه ها و خواسته هاى آدمها بگذرد و به درون افكار و اندیشه ها راه یابد و پس از آن به آسانى آنچه را كه مى خواهد در اختیار بگیرد. یعنى فتح مغزها و اندیشه ها، فتح آرمانها و ایمانها و در یك كلام فتح فرهنگها. اگر چنین شود، آنگاه خود آدمها دروازه را از داخل به روى آنان باز خواهند كرد. (3)

پیر راز دان امت ، حضرت امام خمینى (قدس سره ) در این باره هشدار مى دهد كه :
آنان (استعمارگران ) چنانچه تجربه نشان داده ، جز تباهى شما و اغفالتان و ننگ وابستگى كشیدنتان و مصرفى نمودن ملت و كشورتان به چیز دیگرى فكر نمى كنند. و مى خواهند با این وسایل و امثال آن شما را عقب مانده و به اصطلاح نیمه وحشى نگه دارند. (4)

3- دقت در برنامه هاى آموزش و پرورش كودكان ، نوجوانان و جوانان

كودكان با دلهاى پاك و اندیشه هاى شفاف براى پذیرش پیامهاى آموزشى و پرورشى از آمادگى ویژه اى برخوردارند. به گونه اى كه آثار پیامدهاى دریافت شده در روزگار خردسالى تا پایان زندگى در رفتار و كردار آنان باقى مى ماند. با توجه بدین حقیقت بزرگ دست اندركاران مسائل فرهنگى باید از فرصت طلایى خردسالى سود برند و به یارى هنر، ورزش و انواع سرگرمیها ارزشهاى والاى اسلامى را در ژرفاى وجود فرزندان اسلام جاى دهند.
البته روزگار نوجوانى و جوانى نیز ویژگیهاى خود را داراست و دولت اسلامى باید به برنامه هاى مناسب و استفاده از كارشناسان مؤ من ، این دو قشر را از كژ روى باز دارند و به سوى نیكبختى و سعادت هدایت كنند.
نكته اى كه در این نوشتار باید یاد آورى شود آن است كه چنانچه بر اندیشمندان پوشیده نیست همه باورها را بر دوش دست اندركاران و دولتمردان نهادن و تنها دیگران را مسؤ ول شناختن ، شیوه خردمندان نیست . زیرا بى تردید همه در برابر آفریدگار مسؤ ولند و باید هر كس به فرا خور حال خویش با سازماندهى واحد پرورشى ویژه و به كار گیرى شیوه هاى گیرا، كودكان ، نوجوانان و جوانان را چون گوهرى گرانبها زیر نظر بگیرد و از دستبرد دزدان چراغ به دست غرب حفظ كند.


4 – زدودن فقر اقتصادى


تنگدستى را شاید بتوان از پلیدترین پدیده هاى جامعه به شمار آورد. حقیقت ناگوارى كه پیشوایان دین آن را به كفر نزدیك دانسته اند (5) و دانشمندان از آن به عاملى براى آغاز انحراف و بزهكارى یاد كرده اند. (6)
بى تردید بسیارى از ناهنجاریهاى اجتماعى چون سرقت ، ولگردى ، گدایى ، خود فروشى و… به علت تنگدستى و بى چیزى به وجود مى آید. نگاهى گذرا به بزهكاران و ساكنان ندامتگاهها، ما را بدین حقیقت دردآور رهنمون مى شود كه شمار بسیارى از آنان در اثر تهیدستى ، پاى در این راه شوم و بدفرجام نهاده اند. پدیده فقر در هر جامعه اى كه چهره كریه خود را به نمایش بگذارد، مانند سیلى بنیان كن زیر بناى تمامى ارزشهاى انسانى را از بن ویران مى كند و كاخهاى كرامت و شرافت آدمى را در بیغوله هاى ننگ و بدنامى تبدیل مى كند و در برابر پدیده هاى اجتماعى خطرناكى همچون رشوه دهى و رشوه گیرى فریب و روباه صفتى دزدى ، حرص و طمع ، دست اندازى به اموال دیگران ، كم فروشى و… ارزشهاى فرهنگى جامعه را در كام شعله هاى سركش خود خواهد سوزاند.


5 – احیاى عزت نفس

از جمله راههاى مبارزه با تهاجم فرهنگى ، احیاى روحیه عزت نفس در بین اقشار مختلف جامعه مى باشد. بنابراین لازم است با تقویت این روحیه و زدودن احساس خود كم بینى مردم جامعه اسلامى را از تقلید كوركورانه از روشهاى زندگى بیگانگان باز داشت . در این باره امام صادق (ع ) مى فرماید:
خداوند به پیامبرى از پیامبرانش وحى كرده كه به مؤ منان بگو:
لا تلبسوا لباس اعدائى ، و لا تطعموا مطاعم اعدائى ، و لا تسلكوا مسالك اعدائى ، فتكونوا اعدائى كما هم اعدائى (7)
لباس دشمنان مرا نپوشید و غذاى دشمنان مرا نخورید و به شیوه دشمنان من رفتار نكنید كه شما نیز همانند آنان جزو دشمنان من خواهید شد!
بنابراین لازم است روحیه عزت نفس و ترویج و تقویت شود تا زمینه پذیرش برنامه هاى فرهنگى دشمن از بین برود.

6 – مبارزه با روحیه تجمل گرایى

امروزه اثر مستقیم روحیه تجمل گرایى بر واردات كالاهاى مصرفى لوكس و پیروى از مدهاى گوناگونى كه حجم انبوهى از فرهنگ و ارزشهاى غربى را یدك مى كشند، بر كسى پوشیده نیست نگاهى به زندگى روزانه مرفهین بى درد نشانگر این واقعیت است كه پیروى از مد، حتى در شیوه خوراك آنان نیز دگرگونى پدید آورده است . البته زیان روحیه رفاه جویى و تجمل گرایى تنها در تغییر شیوه پوشش ، خوراك و رفتارهاى اجتماعى و شخصى آشكار نمى شود بلكه در بالا رفتن میزان بزهكاریها و زیر پا نهادن اصول اخلاقى نیز اثرى شگرف دارد. افزایش خواسته هاى افراد كه در سایه چنین روحیه اى پدید مى آید انگیزه اى نیرومند براى سرقت ، كلاهبردارى ، رشوه و… به شمار مى آیند. (8)
از این رو، در مبارزه فرهنگى ، زدودن روحیه تجمل گرایى از دلهاى مردم باید به گونه اى جدى مورد توجه قرار گیرد. و اثرات منفى آن براى جامعه تبیین شود تا جامعه با نگرشى آگاهانه به مسائل بیندیشند و از روى آوردن و تسلیم بى چون و چرا در برابر امواج ویرانگر این شبیخون مخرب در امان باشند.


7 – اشباع نیازهاى طبیعى انسان از راههاى مشروع

انسان مجموعه اى در هم پیچیده از غرایز گوناگون است . غرایزى كه پیوسته او را به جنبش در كوچه هاى پر پیچ و خم زندگى فرا مى خواند. این خواستها به گونه اى نیرومندند كه مى توانند انسان را در پى خویش به بیغوله هاى تاریك و ناشناخته انحراف بكشانند.
با توجه بدین حقیقت برآورده نشدن این غرایز در حد معقول و یا زیاده روى در كامروایى غریزى مى تواند خطر ساز باشد. رها ساختن نامعقول مردم در بهره گیرى هر چه بیشتر و به هر شكل ممكن از این نیروهاى مقدس ، آنان را از تلاش در سازندگى خویش و جامعه باز مى دارد و جلوگیرى از ارضاى غرایز در حد مشروع ، یا ناتوانى در برآوردن نیازهاى طبیعى نیز زمینه را براى روى آوردن همه جانبه به سوى برنامه هاى مخرب دشمن فراهم مى آورد؛ انبوه مردم سوخته در آتش غرایز را در دام سركشى و گسستن بندهاى اخلاق و عفاف گرفتار مى سازد.

8 – پیشگیرى از نفوذ عوامل فرهنگى دشمن

عناصر خود فروخته فرهنگى ، مطبوعات و مجله هاى گمراه كننده ، فیلمهاى مبتذل و… نمونه هایى از عوامل فرهنگى دشمن به شمار مى آیند.
نگاهبانى از ارزشهاى الهى ، بینشى ژرف نموده و در صورت لزوم طرد و منزوى سازد مطبوعات را باید واداشت تا در چارچوب قانون فعالیت كنند و هرگز فرصت سمپاشى را به غربزدگان خود باخته ندهند. امام امت (ره ) در این باره مى فرماید:
اكنون وصیت من … آن است كه نگذارند این دستگاههاى خبرى و مطبوعات و مجله ها، از اسلام و مصالح كشور منحرف شوند و باید همه بدانیم كه آزادى به شكل غربى آن كه موجب تباهى جوانان و دختران و پسران مى شود، از نظر اسلام و عقل محكوم است و تبلیغات و مقالات و سخنرانیها و كتب و مجلات بر خلاف اسلام است و عفت عمومى و مصالح كشور، حرام است و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیرى از آنها واجب است . و از آزادیهاى مخرب باید جلوگیرى شود. و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه بر خلاف مسیر ملت و كشور اسلامى و مخالف با حیثیت جمهورى اسلامى است ، بطور قاطع اگر جلوگیرى نشود، همه مسؤ ول مى باشند. (9)
آن پیر پارسا در بخشى دیگر از گفتار خویش هشدار مى دهد كه :
… اگر در اساتید كسى پیدا شد كه مى خواهد انحراف ایجاد كند، او را ارشاد، و اگر نشد از خود و كلاس خود طرد كنند. (10)

9 – استفاده از همه ابزارهاى ممكن براى دفاع فرهنگى

اگر دشمن براى شكست ما به هر وسیله ممكن چنگ مى زند، ما نیز باید به حكم دستور قرآنى و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة از هر وسیله مشروع سلاحى بسازیم و از فرهنگ اسلامى خویش پاسدارى كنیم . در این راه باید از یك سو امكانات فرهنگى ، هنرى و ورزشى توسعه یابد؛ تا جوانان به تفریحات سالم روى آورند و از سوى دیگر باید همه كوششهاى فرهنگى و… در دفاع از ارزشهاى الهى هدایت شود. رهبر فقید انقلاب اسلامى امام خمینى (قده ) در این باره مى فرماید:
در رژیم سابق تمام چیزها، خصوصا فرهنگ و هنر محتوایش عوض شده بود. یعنى كسى كه نام سینما را مى شنید، خیال مى كرد كه آن جا باید مركز فساد و سوء اخلاق و مركز مخالفت با همه چیز باشد. و یا كلمه تئاتر در ذهن انسان چیز مبتذلى بود كه از آن بهره فساد برده شود؛ هكذا همه چیز دیگر. و عمده این است كه ما ذهن این جوانها و حتى پیرها و روشنفكرها نماها را آماده كنیم كه ما خودمان آدم هستیم و این طور نیست كه در همه چیز دستمان را پیش دیگران دراز كنیم … بنابراین مدتها باید زحمت بكشیم و باور كنیم كه خودمان داراى یك فرهنگ بزرگ انسانى با ارزشهاى اسلامى هستیم . و اگر امروز كمبود نیروى انسانى هست ، به خاطر همین است كه افكار به آن طرز تفكر عادت كرده است ؛ لذا ساختن تئاترى كه مطابق با اخلاق انسانى – اسلامى باشد، زحمت دارد. و سینما هم اگر بخواهد چنین باشد، نیازمند به صرف مدتها وقت است و هرگز در متن سینما و تئاتر نوشته نشده است كه باید مركز فساد باشند. (11)

10 – تدوین معیارهاى نوین ارزیابى آثار فرهنگى

بى تردید هدایت كوششهاى جامعه در مسیر فرهنگ الهى ، تلاشى همه جانبه و دیر پا مى طلبد. دست اندركاران امور فرهنگى براى دستیابى بدین هدف ، باید از یك سو به تدوین معیارهاى نوین ارزیابى آثار فرهنگى – هنرى بپردازند. زیرا هرگز معیارهاى دشمن با معیارهاى برآمده از فرهنگ ما یكسان نیست . و از سوى دیگر، باید از نیروى جوانان مؤ من در پاسدارى از ارزشهاى الهى سود برد، و از منزوى ساختن آنان تنها به دلیل تازه كار بودن و دست نیافتن به تشویقها و جوایز غربیان بر حذر بود. رهبر بیدار انقلاب اسلامى ، حضرت آیة الله العظمى خامنه اى در این باره مى فرماید:
میدان بدهید به همه و هر كس كه مى خواهد براى این ملت كار كند. ما مى گوییم اجازه منزوى شدن عناصر خودى را ندهید… من مى گویم اگر مى خواهید هنر این كشور رشد و اعتلا پیدا كند، به هنرمند جوان مؤ من تكیه بكنید. تو مى تواند از اسلام و انقلاب و كشور دفاع كند. (12)

11 – گسترش امر به معروف و نهى از منكر

پیشگیرى از سقوط سنگرهاى فرهنگى در برابر یورش دشمنان ، علاوه بر موارد یاد شده ، بیدارى فراگیر امت اسلامى را مى طلبد. پروردگار بزرگ در قرآن كریم مى فرماید:
و لتكن منكم امة یدعون الى الخیر و یاءمرون بالمعروف و ینهون عن المنكر و اولئك هم المفلحون (13)
بى تردید اگر همه مردم به این اصل مهم پایبند باشند و هر كس در محدوده زندگى خویش زشتكاران را از زشتى باز دارد و به كردار نیك فرمان دهد، دشمن هرگز روزنه اى براى نفوذ نخواهد یافت . رهبر همیشه بیدار انقلاب اسلامى حضرت آیة الله العظمى خامنه اى در بخشى از سخنان خویش به اهمیت این حقیقت اشاره كرده و مى فرماید:
مساءله امر به معروف ، تكلیف همیشگى مسلمانهاست . جامعه اسلامى به امر به معروف و نهى از منكر زنده مى ماند. قوام حكومت اسلامى به امر به معروف و نهى از منكر… منكرات هم اخلاقى ، هم سیاسى و هم اقتصادى است ؛ همه جا هم جاى نهى از منكر است ؛ یك دانشجو هم مى تواند در محیط درس و علم ، نهى از منكر كند. یك كارمند شریف هم در حیط كار خود مى تواند نهى از منكر كند؛ یك كاسب مؤ من هم در محیط كار خود مى تواند نهى از منكر كند؛ یك هنرمند هم با وسایل هنرى خود مى تواند نهى از منكر كند. (14)

پی نوشت ها:

1-یونس ، آیه 6.
2-پیام انقلاب ، س 3، ش 123.
3-اطلاعات 2/10/70، مقاله شماره 50 نویسنده جلال رفیع . عنوان مقاله ، بى هویتى و یتیمى فرهنگى .
4-صحیفه نور، ج 21، ص 185.
5-بحار، ج 72، ص 47.
6-بزهكاران جوان ، رضا علومى ، ص 10.
7-بزهكاران جوان ، رضا علومى ، ص 10.
8-وسایل الشیعه ، ج 3، ص 279، ابواب لباس المصلى ، باب 19، حدیث 8.
9-صحیفه نور، ج 21، ص 195.
10-صحیفه نور، ج 21، ص 195.
11-همان منبع ، ج 18، ص 161 – 162.
12-اطلاعات ، 22/5/71.
13-آل عمران ، آیه 104.
14-اطلاعات ، 8/5/71.

اختصاصی سایت رهبران شیعه : تهاجم فرهنگی – معاونت انتشارات مركز فرهنگى سپاه

نویسنده:یاسین ساعت 12:50 ب.ظ موضوع :‌ ک-جامعه وفرهنگ ,

لینك ثابت | نظرات ()