تبلیغات
پایگاه اینترنتی طاها - جدیدترین استفتاآت مقام معظم رهبری(تا5بهمن1390)
بسم الله الرحمن الرحیم      به پایگاه اینترنتی گروه فرهنگی طاها خوش آمدید.                               اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
منوی كاربری


 نمایش فید RSS این سایت را صفحه خانگی خود كن ! به مدیر سایت ایمیل بزنید ! این سایت را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !
درباره ما

* دبیرستان پسرانه  شهید مطهری (ره)-واحد مشهد

*درباره دبیرستان

* تصاویری از دبیرستان

* فعالیت ها و برنامه ها

* معرفی شورای سایت

-----------------------------------

* پایگاه اینترنتی طاها

پایگاه اینترنتی طاها باستعانت خداوندمتعال ویاری حضرت ولی عصر(عج)درآذر ماه 1385تاسیس...(ادامه...)

نظرسنجی
به نظر شما از چه طریق می توان بصیرت دینی را بدست آورد؟





نتایج نظرسنجی های گذشته

حدیث ماه

کمال مومن

کمال مومن در سه چیز است:آشنا بودن به مسائل دین،صبر در مقابل شداید و برنامه ریزی دقیق در زندگی.امام جعفر صادق(ع) .(ادامه..)

محصولات فرهنگی

محصولات فرهنگی (نرم افزار-کلیپ و...)تولید شده توسط گروه فرهنگی طاها.

جدیدترین:

خورشید پنهان نسخه1

محصولات دیگر...

صفحات سایت


جزئیات سایت
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

این ماه :

ماه قبل :

كل بازدیدها :

تعداد نویسندگان :
تعداد صفحات :

كل مطالب :

امکانات سایت
-تغییر زبان:


-جستجوگر:


-خبرنامه:

شما می توانید با وارد كردن ایمیل خود در این قسمت از به روز شدن  سایت با خبر شوید .





شنبه 8 بهمن 1390
   جدیدترین استفتاآت مقام معظم رهبری(تا5بهمن1390)

 

جدیدترین استفتاآت مقام معظم رهبری

(تا 5بهمن1390)

شرائط تحقق قصد اقامت
س: كسى قصد ده روز كرده است و یك نماز چهار ركعتى قضا خوانده است. آیا قصد اقامت ده روز وى محقق شده است كه در صورت انصراف ناگهانى از اقامت ده روز، همچنان تا زمان حضور، نمازها را تمام بخواند؟
ج) در فرض مرقوم قصد اقامت ده روز محقق نشده و نماز او شكسته است.

روز شرعى
س: در قصد اقامت ده روز، روز از چه موقع مورد نظر حضرتعالى است؛ اذان صبح یا طلوع آفتاب؟
ج) روز از اذان صبح شروع مى‌شود.

میزان دقیق اقامت شرعى
س: با توجه به اینكه بنده مقلد حضرتعالى مى باشم (در مورد قصد ده روز مسافر در جایى) آیا مدت زمان حساب اقامت در آنجا از نظر حضرتعالى ده شبانه‌روز كامل است یا فقط ده روز كامل هر چند شب‌ها از ده روز كمتر باشد؟
ج) قصد ده روز كامل از اذان صبح روز اول تا غروب روز دهم كافى است و اگر از بین روز شروع كند تا همان ساعت از روز یازدهم باید بماند.

اقامت سى‌روزه بدون قصد اقامت
س: اگر كسى با تردید سى روز كامل در جایى بماند (هنگام اذان صبح روز اول وارد محل اقامت شده است) آیا نماز شام سى‌ام را باید تمام بخواند یا شكسته؟
ج) در فرض سؤال بعد از گذشتن سى روز، اگرچه مقدار كمى در آن مكان بماند، باید نماز را تمام بخواند......


وطن سوم غیراصلى
س: به غیر از وطن اصلى چند محل را مى‌توان به عنوان وطن انتخاب كرد؟
ج) داشتن دو وطن اتخاذى (جدید) اشكال ندارد ولى اگر خواست سه وطن اتخاذ كند كه در هر یك در طول سال چهار ماه زندگى كند منوط به صدق ‏عرفى وطن است وگرنه وطن سوم اشكال دارد.

خروج مکرر از حدّ ترخّص
س: یك روز قبل از ماه مبارك رمضان در منزلى كنار دریاى خزر براى مدت 20 روز قصد اقامه نمودیم. فاصله منزل تا اولین روستا كه آن روستا به خانه‌ها و مغازه‌هاى شهر بابلسر تقریباً وصل مى‌شد دو كیلومتر بود. از ابتدا قصدمان این بود كه براى خرید روزانه و نماز ظهر و عصر هر روز قبل از اذان ظهر به شهر برویم و مى‌رفتیم. تمام این مدت را روزه گرفته و نمازها را چه در شهر و چه در منزل تمام خوانده‌ایم. آیا تكلیف‌مان را درست انجام داده‌ایم؟
ج) در صورتى كه شهر خارج از حدّ ترخص محل اقامت شما بوده و مجموع ایاب و ذهاب شما در تمام ده روز بیشتر از هفت ساعت بوده، حكم مسافر را داشته‌اید و باید نمازها را شكسته خوانده و روزه نمى‌گرفتید و در صورت تخلف از وظیفه باید قضاى آنها را به‌جا آورید.

حدّ ترخّص در اماکن متصل به هم
س: در یك قصبه یا روستاى بزرگ تقریباً شش ده كوچك در طول هم قرار دارند و همگى یك قصبه محسوب مى‌شوند. آیا حد ترخص براى شخص مسافرى كه مى‌خواهد به هشت فرسخى سفر كند، آخرین حدود ده بالاست یا ششمین ده و در صورتى كه آخرین حدود ده بالا به عنوان حد ترخص معین شد در موقع برگشت، اگر مجبور شود شب را در ششمین ده بیتوته كند و به ده خودش نرسد آیا باید نمازش را قصر بخواند یا تمام؟
ج) اگر عرفاً چند محل مجزا محسوب مى‌شوند، حدّ ترخّص براى هر ده مجزا محسوب مى‌شود.

مفهوم اعراض از وطن
من متولد شهرستان شهریار هستم و تا بیست سالگى همان‌جا ساكن بوده‌ام. بعد از ازدواج به تهران رفتم و حدود هشت سال نیز ساكن تهران بوده و آنجا را هم به عنوان وطن انتخاب نمودم. در سال 1380 به قم آمدیم و در قم قصد توطن نمودیم، بعد از مدتى تصمیم گرفتیم دیگر به تهران و شهریار برنگردیم. خدمت عالمى رفتیم ایشان فرمودند همین كه دوست نداشته باشید به شهریار و تهران برگردید یعنى اعراض كرده‌اید و دیگر آنجا حكم مسافر را دارید، آیا این کلام صحیح است؟ در ضمن اگر من از اعراض خودم پشیمان شده باشم آیا راهى براى تغییر نظر هست؟
ج) مراد از اعراض، عدم علاقه به بازگشت نیست بلكه منظور خروج از وطن با تصمیم به عدم بازگشت به آن براى سكونت است و در صورت تحقق اعراض، دیگر حكم وطن مترتب نخواهد شد، مگر اینكه بازگردید و قصد زندگى در مدت قابل ملاحظه‌اى مثل حدود هفت، هشت سال در آنجا را داشته باشید.

سفر شغلى در غیر شغل همیشگى
س: شخصى كارش رانندگى است كه البته نمازش تمام و روزه‌اش صحیح است، حال اگر روزى به عنوان ملوان یا ناخدا براى یك سفر دریایى سفر كند، نماز و روزه‌اش در این سفر دریایى چه حكمى دارد و همچنین بالعكس اگر كسى كارش ملوانى و یا ناخدایى باشد اگر روزى به عنوان راننده ماشین سفر كند، نماز و روزه‌اش در این سفر چه حكمى دارد؟
ج) اگر سفر مذكور شغلى باشد، نماز تمام و روزه صحیح است و در غیر این صورت قصر است.

فاصله کمتر از مسافت شرعى بین محل کار و سکونت
محل كار اینجانب در اصفهان و محل سكونت در 15 كیلومترى جنوب اصفهان شهر بهارستان مى‌باشد با توجه به اینكه هیچ كدام از دو محل وطنم نمى‌باشد،
س1: وضعیت نماز و روزه در مأموریت‌هاى كارى چگونه است؟
س2: در مسافرت‌هاى شخصى به شهرك‌هاى اطراف اصفهان كه غالباً مسافت شرعى نیست، وضعیت نماز و روزه چگونه است؟

ج1) در مأموریت‌هاى كارى اگر به مقدار مسافت شرعى باشد و قبل از آن ده روز در یك جا اقامت نكرده باشید، نماز تمام و روزه صحیح است.
ج2) اگر با فرض قصد اقامت در محل كار یا محل سكونت براى كار شخصى به اصفهان مسافرت كنید و مسافت كمتر از مسافت شرعى باشد، باز نماز تمام و روزه صحیح است.


سفر مأموریتى غیرمرتبط با کار روزمره
س: بنده در شهر جدید پرند (در 40 كیلومترى شهر تهران) ساكن هستم و هر روز براى كار به تهران مى‌آیم و داراى شغل ادارى هستم فلذا بر اساس فتواى حضرتعالى دائم‌السفر بوده و در تهران باید نمازم را كامل به‌جا آورم. حال از سوى اداره متبوع به مأموریتى اعزام شده‌ام كه داراى ماهیت غیرادارى بوده (مثلاً امنیتى ـ حفاظتى) و مدت آن كمتر از ده روز مى‌باشد.
1.‌ در فرض ذكر شده نمازهاى بنده كامل خواهد بود یا شكسته؟
2. نمازهاى قبلى كه با فتواى شما همخوانى نداشته باشد یعنى فردى برخلاف آن عمل كرده باشد، چگونه خواهد بود؟
ج) با فرض این كه مأموریت مذكور در راستاى شغل ادارى شما بوده، نمازتان كامل بوده است و چنانچه شكسته خوانده‌اید، نمازهاى چهار ركعتى را قضا كنید.

سفر زیارتى در بین سفرهاى شغلى
س: شخصى که هر ده روز یك سفر شغلى دارد، به مدت 15 روز سفر شغلى انجام نداده است اما سفرهاى زیارتى داشته و ده روز در یك محل نبوده است آیا وقتى سفرهاى شغلى او شروع مى‌شود، نماز او كامل است؟
ج) در فرض مرقوم نمازهاى او در سفرهاى شغلى بعد، تمام و روزه‌هاى او صحیح است.

استفاده شخصى از خودروى بیت المال در سفر
س: اگر كسى از خودرو بیت‌المال در سفر غیرادارى استفاده كند، با توجه به اینكه مركب او غصبى مى‌باشد تكلیف نماز او در این سفر چگونه مى‌باشد؟
ج) در فرض سؤال وسیله نقلیه تأثیرى در نماز او ندارد.

کشته شدن در غیر میدان جنگ
س: اگر در زمان حاضر، شخصى در غیر از میدان جنگ بر اثر انفجار بمب یا مین‌هاى باقى از جنگ یا با سلاح سرد به دست اشرار كشته شود، آیا در غسل و كفن حكم شهید را دارد؟
ج) حكم شهید معركه را ندارد و غسل و تكفین وى واجب است.

وصیت به اهدا یا فروش اعضا
س: آیا وصیت به اهدا یا فروش اعضاى بدن، بعد از مرگ مغزى یا مرگ قطعى جایز است؟
ج) استفاده از اعضاى میت براى پیوند به بدن شخص دیگر براى نجات جان او یا درمان بیمارى وى اشكال ندارد و وصیت به این مطالب هم مانعى ندارد مگر در اعضایى كه برداشتن آنها از بدن میت موجب صدق مُثله باشد و یا عرفاً هتك حرمت میت محسوب شود.

قطع عضو مفید میت
س: آیا قطع عضو میت در صورتى كه منفعت مورد اعتنایى براى دیگران داشته باشد، جایز است یا خیر؟ و اگر جایز است، دیه دارد یا خیر و در صورت وجوب، دیه بر عهده كیست آمر، پزشك یا استفاده كننده از عضو؟
ج) قطع عضو بدن میّت مسلمان حرام است و موجب دیه مى‌شود و دیه بر عهده كسى است كه عضو را قطع كرده، ولى اگر با رضایت و اذن میت قبل از مرگش برداشته شود، اشكال ندارد و موجب دیه نیست همچنین اگر نجات نفس محترمى متوقف بر این امر باشد، اشكال ندارد.

منبع:www.leader.ir

نویسنده:طاها ساعت 11:09 ق.ظ موضوع :‌ رهبری-استفتاآت ,

لینك ثابت | نظرات ()